Av Boel Haglund, BB4 Communication
Förra veckans stora nyhet från Google, Mobilegeddon”, innebär att mobilanpassar du inte din websida så kommer den inte att visas i sökresultaten.
Många företagare fick genast en dålig känsla i magen, blev stressade och ställde sig frågan: – Är vår hemsida mobilvänlig, eller inte? (Man kan även säga Ipad-vänlig då samma teknik används i Ipadden).
Vad är en mobilvänlig websida?
Det viktigaste är att den är responsiv. Det innebär att websidan är föränderlig och kan anpassa sig till den plattform som personen som söker information på internet från/ använder sig av. Det kan vara en stationär dator, en läsplatta/Ipad eller en mobiltelefon.
För att vara responsiv krävs:
- Fluid grids: Webbsidans spaltantal och spaltbredd samt ordningen på inneållet anpassar sig efter besökarens skärmstorlek.
- Fluid images: Bilderna skalas upp och ner efter besökarens behov.
- Media queries: En css 3-funktion som gör att webbsidan kan hämta information om besökarens enhet.
Istället för att använda sig av pixlar så ställer man in spalter och bilder i procenttal. Detta kan man snabbt ändra på hemsidan.
-Visst, det finns mycket mer du kan göra för att mobilanpassa din hemsida om du har en stor budget.Du kan t ex. specialanpassa innehållet, korta ner texterna, ordningen på dessa, använda bilder, video mm. Men har du inte en stor budget så är ovanstående det viktigaste vilket går snabbt att ändra och det behöver inte kosta många kronor.
Förutom Googles krav, är det viktigt att hemsidan är anpassad för mobilanvändarna?
Ja, är det snabba svaret. Hälften av dina besökare/prospects online kommer idag från mobilanvändare. På jobbet använder vi i regel den stationära datorn, men utanför arbetet använder de flesta idag mobilen när de söker information på nätet, besöker sin Facebooksida, Twittrar mm.
- I snitt kollar vi mobilen 150 gånger/dag enligt hjärnforskaren Katarina Gospic (TV4, 2015.04.27).
- Enligt statistik från Facebook tittar 50 % av Facebookanvändarna på video. 50 % av dessa filmer visas på mobiler. Med andra ord, hälften av dina prospects finns på mobiltelefonerna!
Det här med en responsiv hemsida är alltså inte bara ett onödigt ont som Google har hittat på, utan du kan även dra nytta av Googles krav på att göra din hemsida responsiv.
”Mobilrevolutionen” erbjuder massor med möjligheter. Du kan annonsera på Facebook, Google, YouTube till en minimal kostnad, samtidigt så visas din annons eller video för 1000-tals personer som använder mobiltelefon. Detta kan man kalla kostnadseffektiv marknadsföring!
Ps. På Google Adwords fyller du endast i en liten ruta, så visas dina Adwords annonser Ãven på mobiltelefoner utan någon extra kostnad!
Testa om din hemsida är mobilvänlig!
Ladda ner verktyget här.
Till sist ett tips till dig som vill veta mer. Läs Ethan Marcottes bok ”Responsive Web Design” från A book apart. Ethan är grundaren av begreppet och av filosofin responsiv webbdesign år 2010
Copyright © 2017, BB4 Communication
You have brought up a very good details , thankyou for the post. bbddeeccdgcd
you are in reality a good webmaster. The site loading pace is incredible. It kind of feels that you’re doing any unique trick. Moreover, The contents are masterpiece. you have done a great process on this matter! gececcckdeddkdck
I could not resist commenting. Well written!|
Thank you Melvin!