Av Boel Haglund, BB4 Communication
Ett Gott Nytt År från oss på BB4 Communication till er alla online!
I år är det Lufsen, BB4s ”vakthund”, som får figurera nyårshälsare. Lufsen klarade tolvslaget bra, trots att raketerna ven över huvudet på honom och oss och trots att han endast är 11 månader gammal. Men Lufsen har under sin korta levnadstid dagligen upplevt sprängningar och tjut, då en ny stadsdel byggs upp kring kontoret i Mölndal/Göteborg. De dagliga sprängningarna och tjuten har gjort att Lufsen inte tycker att sprängningar och smällare är så farliga, utan det tillhör numera vardagen för honom och för oss. Konstigt, kan man tycka att en hund kan lära sig detta. Men så är livet, inte bara för hundar utan även för oss människor. Utsätts man för något skrämmande eller ovant under en längre tid så vänjer vi oss, eller blir vi traumatiserade…? Lufsen har vant sig. Ser vi till det nya sättet att synas och höras online, digitalt och socialt med content i dess olika former är det många traditionella marknadsförare som mer eller mindre blir paralyserade och stressade. Man vet inte var man ska börja, har ”tåget” redan gått? Men går det att vänja sig, att lära sig att dagens marknadsföring är kommunikation och en dialog som till största delen sker över det digitala- och sociala kanalerna?
Kan vi hantera den allt snabbare utvecklingen inom digital marknadsföring?
Nu har vi lämnat år 2017 bakom oss. Ett år fyllt av en strid ström av åsikter från diverse s.k ”influensers” om vad du ska göra och inte göra för att marknadsföra dig digitalt.
Som alltid tycker jag/ BB4 Communication att det beror på! Ja, just det ”det beror på”, dvs på vilken målgrupp, personas du vill nå ut till. Detta och mycket annat kommer vi att berätta mer om under 2018. Ett år som kommer att fyllas med ännu fler siare, tyckare och personer som har åsikter oavsett om de har arbetat aktivt med digital marknadsföring eller ej. För just marknadsföring och marknadskommunikation är ett område som alla har åsikter om, och som alla tror att de kan bättre, än just du som är marknadsförare och har jobbat med detta i många år. Är det så att budskapet förs fram på ett annorlunda sätt nu via de digitala kanalerna, än vad det gjordes för 10-20 år sedan i exempelvis i printade kundtidningar? Vad är skillnaden mellan outbound- och Inbound Marketing. Ska de hållas separerade, eller ska de integreras? Alla ska göra content marketing, men hur når man igenom bruset, är content marketing verkligen något nytt eller är det bara distributionskanalerna som är olika?
Detta och mycket annat kommer vi att belysa på BB4 Communications marknadsförings blogg under 2018. Glöm inte följa vår blogg, prenumerera på den, så att du inte missar någon intressant infallsvinkel.
… och glöm inte, lär av Lufsen, den mest skrämmande verkligheten kan bemästras och läras! Finns det effektivare sätt att arbeta, hur får man ihop ekvationen, vad händer i omvärlden?
Välkommen till år 2018, ett år fyllt med nya möjligheter, erfarenheter och utmaningar ett år som vi tillsammans skall erfara och lära oss av!