För några veckor sedan var jag på platsbesök hos byggföretaget NCC, för att med egna ögon se hur ICAs nya e-handelslager växer fram i Arendal, Göteborg. En gigantisk byggnad i ICA-röd färg, som sägs bli ett av nordens största e-handelslager. Mitt besök gjordes precis innan Coronavirusets (Covid-19) utbrott i Sverige. Efterfrågan var redan då stor på online- varor och matkassar och har nu eskalerat ytterligare på grund av virusets framfart och isolering av medborgare. Det senaste året, innan Covid-19, har jag också upplevt det motsatta och träffat ett antal e-handelsföretag, som kämpar med att få tillräckligt med besökare till sina webbshoppar, samt att få befintliga kunder att återvända och handla igen. Ett scenario som idag känns avlägset, då onlinehandeln är vinnare i Coronaviruskrisen, men som fortfarande existerar.
Hur hänger ICAs nya e-handelslager ihop med e-handelsföretagens utmaningar?
Jo, ICA tänker på helheten. Lika viktigt som det är att få tillräckligt med besökare till sin webbshop och konvertera dem till kunder, är det att ha en lagerhantering som fungerar, en effektiv distribution som levererar på utsatt tid och är miljövänlig, samt att ge kunden en hundraprocentig upplevelse av sitt inköp.
Platsbesök hos NCC och ICAs kommande e-handelslager
Vid mitt besök på NCCs byggplats, där ett av nordens största e-handelslager växer fram, träffar jag Filippa H. Kimmefors från NCC. Hon räcker över en gul väst samt en blå besökshjälm till mig: – säkerheten är viktig, säger hon. Därefter tar hon med mig in i ICAs imponerande byggnad på 17 000 kvadratmeter. Hon visar mig öppningarna i väggen där lastbilarna ska köra in och lasta varor, hon visar mig var det gigantiska kylrummet ska vara, platsen för omklädningsrummen och fikarum för personal och chaufförer, samt mycket mer. Hur kan denna lagerlokal underlätta för den ökade efterfrågan på online-matkassar och bidra till ökad e-handel?
Filippa berättar att det unika med ICAs e-handelslager är:
- Att allt ska samordnas i denna byggnad, logistik och e-handel, vilket effektiviserar arbetet för de olika ICA-butikerna i Göteborgs-området. Plock av varor samordnas med leverans. 100 till 150 anställda kommer att arbeta i lagerlokalen.
- Det är förberett för ett bageri, så att kunderna kan få nybakat bröd i sina matkassar
- El-laddningsstationer är förberedda att kunna sättas upp för elfordon
- E-handelslokalen är den första i sitt slag som kommer att ha miljöklassificering BREEAM-SE Outstanding, ett hållbarhetstänk vilket hon är extra stolt över.
För att e-handel ska bära sig krävs att distributionen och lagerhanteringen är kostnadseffektiv, att personal och chaufförer har en bra arbetsmiljö, samt nöjda kunder, något som ICA verkar insett, läs mer.
Det är många delar som skall fungera ihop för att ett e-handelsföretag, en webbshop ska bli framgångsrik även när CORONA viruset har slagits ut. Nedan lista är en sammanfattning i nio punkter på vad du som e-handelsföretag bör tänka på.
9 punkter att tänka på för att lyckas med din e-handel:
- Din webbshop måste kunna hittas av kunderna på internet. Kommer din e-handel upp i den organiska sökningen? Marknadsför du din webbshop?
- Användarvänligheten av din webbshop. Hittar kunderna det de söker enkelt på din hemsida, samt finns det något av mervärde?
- Att ha tillräckligt med information som kunderna söker efter på din webbsida. De jämför dig med dina konkurrenter. Tillhandahåller du inte informationen de söker, finns du inte med som företag bland de företag de väljer mellan. Och ja, de vill se priset på dina varor.
- Ta reda på vad kunderna vill ha, samt vad de tycker om ditt företag, produkter och service. Gör en nöjd-kund undersökning.
- Kundservicen ska vara på topp. Kunderna söker och googlar idag själva på internet och jämför produkter och priser. Har de frågor eller klagomål måste de kunna komma i kontakt med dig på ett enkelt sätt. Inte bara genom ett formulär. Man vill komma i kontakt med dig som företag omedelbart. Så kallade chat boxar är att rekommendera.
- Utlovade produkter och fräscha produkter. Man vill få den vara man har handlat / beställt inte en ersättningsprodukt. Man vill ha fräscha och färska livsmedel, hela och rena varor.
- Snabb leverans. Som kund vill man ha produkten inom utlovad tid. Tar det för lång tid byter man till en annan webbshop och online-matkasse nästa gång det är dags att handla.
- Det ska vara enkelt att ångra sitt köp och sända tillbaka varan. Är det krångligt, handlar kunden inte av dig igen.
- Skapa en bra relation med dina befintliga kunder. De är dina promoters. Det kostar mer att få en ny kund än att behålla de befintliga och få dem att handla mer.
Organisationen måste samarbeta: marknad, sälj, kundservice, distribution och lagerhantering
Idag handlar allt om nöjda kunder och kostnadseffektivitet. Är kunden nöjd sprider det sig över nätet och fler vill handla av samma företag. Är kunden missnöjd sprider sig även detta och hen rekommenderar inte företaget.
Att lyckas med sin e-handel kräver att hela organisationen är involverad och samarbetar. Marknadsavdelningen ansvarar för att attrahera nya kunder och leads, samt att webbshoppen syns och fyller ett behov. Säljarna hjälper till när specifika frågor uppstår som är relaterade till produkten eller som har med köpprocessen att göra. Kundservicen måste fungera, de är involverade i hela köpprocessen och måste vara tillgängliga helst omgående. Till sist, distributionen av produkterna är avgörande för att behålla kunderna, samt att få nya kunder. När kunden har bestämt sig för att handla, vill hen ha sina produkter så fort som möjligt och på den tid som utlovats. Som kund blir du även extra nöjd om leveransen är miljövänlig, även om det inte påverkar själva produkten. Känslan av att bidra till något positiv i den globala världen, som till exempel miljövänlig leverans, skapar ett mervärde.
ICAs bygge av sitt nya gigantiska e-handelslager är inte bara ett lager, utan uppfyller även många av punkterna angivna ovan och förhoppningsvis hinner de bli färdiga i tid för att möta den stora efterfrågan på onlinevaror och matkassar som råder nu när Coronaviruset härjar.
Kommentera gärna nedan om du har fler punkter man bör tänka på för att lyckas med sin e-handel.
Välkommen att kontakta oss via formuläret nedan, om du vill ha hjälp med att öka försäljningen i din e-handel och få fler kunder.
Vi har alltid en timmes kostnadsfri rådgivning.
Läs fler intressanta artiklar på: BB4 Communication