Av Boel Haglund, BB4 Communication
Årets sommarsemester börjar nu närma sig sitt slut. Ännu en fantastisk sommar i Sverige har passerat förbi. Termometrar som visar runt 30 C har blivit det normala och aldrig förr har vi tillbringat så mycket tid på stranden. Sommarfotona avlöser varandra på Facebook och mobilerna finns alltid till hands för att fånga det perfekta dyket från klipporna, eller föreviga delfiner som kommit till vår svenska skärgård. 2014 års sommar har förevigats för framtiden på många sätt. Själv har jag tagit del av diverse videoseminarier online via min mobiltelefon och utvärderat diverse mjukvaror i semesterstolen via video i min mobiltelefon. Kan video som marknadsföringskanal vara något för dig, och hur kan du använda det på bästa sätt?
Du som marknadsförare kan inte längre ignorera betydelsen av användandet av video i din marknadsmix. Framförallt vid lanseringen av produkter har video som marknadskanal ökat starkt de senaste åren. En anledning är det ökade surfandet på mobila enheter och nedladdning och delning av videoklipp via YouTube och Vimeo direkt i din mobiltelefon. 65 procent av svenskarna använder idag en smartphone (Källa: Svenskarna och internet 2013). Speciellt användandet av bilder och video via de digitala kanalerna fångar människors uppmärksamhet på ett helt annat sätt än vad en enkel text gör. 50 procent av all mobiltrafik kan härledas till online video. (Källa: www.invodo.com/resources/statistics/)
Tips! Ha alltid en tanke med varför du gör en video/film och vem som är målgruppen.
Även om video idag är vitt spritt har många företag fortfarande inte börjat använda sig av video i sin marknadsföring.
För att få övertag över dina konkurrenter kan det därför vara en god idé att börja använda video som en marknadsföringskanal för att få ut din produkt eller tjänst. Men det är viktigt att du alltid har ett syfte och en tanke med varför du gör en film, samt vet vem målgruppen skall vara.
Olika användningssätt för video:
- Tillverkningen av produkter: Människor älskar att lära sig mer om hur produkter är tillverkade/utvecklade och vad som händer i företaget. Ett tips: ska du producera en produktfilm, ta många sekvenser och filma mycket. Redigera filmen senare. Var uthållig du vet aldrig vad som kan hända. Filmar du när medarbetarna arbetar, håll dig lite i bakgrunden och var inte i vägen. Filma mycket så att det blir vana vid dig.
- Intervjuer: Du kan aldrig göra för många videointervjuer. De är så användbara. Filma t.ex teamet bakom en ny produkt, deras vision, gör expert intervjuer osv.
- Hur-göra: Video kan vara ett mycket bra verktyg för att förklara hur man skall använda olika produkter och tjänster. Från installationsprocessen till praktiska applikationer. Synliga demonstrationer kan göra stor skillnad för kunder.
Tips! Om filmsektionen blir lång, överväg att bryta ner den i kortare separata videor. Människor blir mycket tacksamma om man bryter ner långa handledda videos i många kortare sektioner så att de kan hitta vad de finner intressant och titta när de själva vill det.
Olika typer av video i lanseringen av en produkt:
- Problem/lösningar: Finns det ett vanligt återkommande problem som du får höra från dina kunder? Spenderar supportavdelningen flera timmar varje vecka på att svara på samma kundfrågor om och om igen? Överväg då att svara på frågorna i olika videor. T ex hur kan någon av dina produkter lösa ett specifikt kundproblem? Förklara lösningen i en video. Är det en installation eller en startprocess som gör många användare frustrerade och förvirrade? Er supportpersonal kan spara sig själva en massa tid, Även kunderna, genom att man hänvisar dem till en videolösning.
- Case studies/ kundomdömen: Istället för att vänta på att kunder skall lägga ut omdöme om dig och dina produkter på Google +, rejta.se etc., vilka kanske inte är särskilt positiva, varför inte ligga steget före och ta några positiva referenser och lägga ut.
Tips! Kontakta trogna, återkommande kunder som är nöjda med din produkt och tjänst och erbjud dem kompensation (t.ex en gratis produkt) i utbyte för deras tid att spela in ett video-omdöme.
Fördelar med video i ditt varumärkesbyggande
- Kunderna tittar redan på video. Online användare tittar redan på video. Det är mycket lättare att få människor att göra någonting de redan gör, än att övertyga dem att pröva något nytt. YouTube har en miljard unika månadsanvändare som tittar på mer än 6 miljarder videor varje månad. Under perioden 2012-2013 blev antalet människor som prenumererar på YouTube tre gånger så många och antalet personer som prenumererar varje dag fyrdubblades. (Källa: www.forbes.com
- Video hjälper dig att ligga steget före dina konkurrenter. Även om online video är vitt spritt och används frekvent, är det många företag som fortfarande inte drar nytta av det. Skapa en nisch inom ditt område/industri med relevant, starkt engagerade videos!
- Videoskapande och distribution är billigt och enkelt. En gång i tiden var videokamerorna dyra och det var tidskonsumerande att redigera och ladda upp videos. I en era där alla nya smartphones har videomöjligheter, online-video uppdateringar och där delningar är gratis, samt alla moderna kontorsbyggnader har hög hastighets Wi-Fi, då finns det ingen anledning att inte börja med video i din marknadsföring redan idag!
- Video är lätt att söka på. År 2012 dök videoresultat upp i nästan 70 procent av de topp 100 söklistorna på Google. Troligtvis är det så att sökmotorerna/media är en av de bästa metoderna som konsumenterna använder sig av för att söka på dina produkter och tjänster. Både sociala medier och YouTube-trafik och engagemang spelar en roll i ditt Google sökresultat. (Källa. www.ragan.com)
- Video är lätt att dela. Sociala medier och sociala delningsknappar gör det enkelt och snabbt för användare att dela innehållet som de gillar med sin familj och vänner. En fördel med att använda video delnings siter är att alla video sidor är utrustade med dessa knappar. Videodelning är en stor komponent i sociala medier. For många människor är sociala medier en stor komponent i deras liv. Om du skapar meningsfullt, högkvalitativt innehåll som underhåller konsumenterna och håller dem informerade, då behöver du inte övertyga dem om att de skall dela videon.
- Video möjliggör real-time interaktion och feedback. Människor gillar att lämna kommentarer och att interagera med andra användare på videosidorna. Även om inte alla kommentarer är konstruktiva, kan du använda dessa dialoger för att lära dig mer om dina kunder. Var inte rädd att svara dem direkt. Användarna gillar att veta att någon lyssnar på dom. De gillar också en personlig ”touché´”, oavsett om det är från ett litet företag eller en stor organisation. De uppskattar chansen att få kommunicera med företag.
- Video är lätt att mäta. De flesta videodelnings-siterna erbjuder analys/Analytics, som är lätt att få tillgång till och att förstå. Du har allt du behöver veta om din videos framgång direkt vid dina tangenter, vilket elliminerar gissningsarbetet. Du vet vilka videor och online aktiviteter (dvs sociala media delningar) som leder till ökad försäljning, och du kan justera din marknadstaktik och marknadsmix efter detta.
Videodistribution och analyser
En bra början är att skapa en video för din produktlansering. Därefter måste du föra ut din video till en så bred publik som möjligt. Distributionen av ditt innehåll är en mycket viktig del i processen! Tänk på följande fyra faktorer:
- Välj kanal: För att hitta rätt distributionskanal får ditt videoinnehåll, utgå från var din målgrupp/personas finns och välj den kanal som de använder. Den vanligaste och mest kända kanalen är YouTube. Vimeo är en annan kanal som är mycket populär, speciellt för dig som företagare om du vill nå ut med ett seriösare budskap. En kanal som ökat jätte mycket under 2014 är Facebook. Även många företag delar idag både video och bilder via Facebook.
- Optimera ditt innehåll för SEO innan du publicerar det: Utan optimering försvinner din video lätt bland allt annat som publiceras på internet och når aldrig din tänkta publik. Använd dig av fraser och sökord i titeln, i taggar och i beskrivningen av ditt innehåll (meta beskrivning). Överväg även att använda dig av länkar i din beskrivning till liknande innehåll och till relevanta videor.
- Få ut ditt innehåll: Så fort du har publicerat din video på t ex YouTube, skriv om den på Facebook. Senare samma månad gör ett blogginlägg om ett liknande ämne och länka det till din video. Tillåt din video för RSS flöden, och distribuera innehållet på flera plattformar.
- Mät resultatet: Enda sättet att kunna följa upp och förbättra ditt videoinnehåll är att spåra och mäta visningsresultatet. Både Vimeo och YouTube tillhandahåller statistik och analys över ditt videoinnehåll.
Tips! Titta på följande i din videostatistik: Antalet visningar, delningar, prenumeranter, CTR, som din video har fått. På så sätt kan du förbättra ditt videoinnehåll till nästa gång.
Det finns mycket mer att säga om vad du bör tänka på när det gäller video i din marknadsföring, samt vad du skall tänka på när du filmar eller tar foton. Kontakta oss, eller anmäl dig till BB4 Communications blogg/nyhetsbrev så berättar vi mer.
Men ett som är säkert, video är här för att stanna i marknadskommunikationen!