.
En teknik som fått allt större fäste i marknadsföringen och kommunikationen är video.
Idag är video ansett som det mest effektiva marknadsföringsmediet som finns och allt fler företag använder sig av video i sin marknadsföring och i PR syfte. Du kan producera din video själv enkelt med en smart phone, eller ta hjälp utifrån av specialister.
Några video-tumregler att ta med dig:
- Tumregel 1: Använd video i din marknadsmix och i din marknadskommunikationsstrategi.
- Tumregel 2: Ta först reda på hur dina kunder agerar, var de finns och vad de är intresserade av.
- Tumregel 3: Lägg tid på ditt manus innan du börjar filma.
- Tumregel 4: Använd bra ljud. Dåligt ljud ger dålig kvalitet på videon
- Tumregel 5: Tänk på ljussättningen.
- Tumregel 6: Videon bör vara minst 1 minut lång. Annars är det ingen informationsvideo utan en banner-ad. Max 3-4 minuter om den ska ligga på din websida.
Kan man använda video i Content Marketing?
Svar ja.
Video är idag en del i Content Marketing. En bra video, förmedlar mer än 1000 skrivna ord. Bästa sättet att skapa en relation är att använda video. Problemet är dock att få kunderna till din websida så att de inte stannar kvar på exempelvis YouTube. Med rätt kunskap och teknik guidar vi dem till din websida och e-shop. Du kan även göra din video sökbar via Google.
Kan du följa och mäta genomslagseffekten av en video?
Svar ja.
Rätt använt kan du se hur många som har sett hela videon, ett visst avsnitt i videon, sett en sektion om och om igen osv. Statistiskt sätt slutar 21 % av de som laddat ner klippet efter 5 sekunder. Vi vill behålla tittaren till slutet.
BB4 Communication hjälper dig och ditt företag att ta fram:
- Videoklipp i kommunikations och marknadsföringssyfte
- Göra informations,- och produktfilmer
- Customer testimonial videos, behind the scene videos, How to videos, videos anpassade efter köpresan.
Vill du veta mer om hur just du och ditt företag skulle kunna använda video som ett effektiv verktyg i marknadsföringen?
Kontakta oss via formuläret nedan:
Pingback: Är video i marknadsföringen här för att stanna och hur använder du det? | BB4 Communication
Pingback: Gregory Smith
Thank you Gregory for your positive feed-back!
Pingback: Öka din online-försäljning med multichannel marketing | BB4 Communication