Video i marknadskommunikationen har slagit igenom rejält. Vi började tala om video som en effektiv marknadskommunikationskanal redan år 2014. Idag är video viktigare än någonsin. Video är ditt kraftigaste verktyg för att engagera följare och få uppmärksamhet på de sociala medierna! Du behöver inte vara proffs eller ha världens största marknadsbudget för att göra din video. Med några enkla tips kan du komma igång redan idag och producera videos.
Följande utrustning behövs för att komma igång med video:
- Ett stativ och en bra kamera. En mobilkamera räcker långt, men det finns en märkbar skillnad om du använder en riktig kamera med något bättre kvalitet
- En mikrofon och ett tyst rum
- Ett fönster eller en lampa
- Ett grundläggande redigeringsprogram. iMovie eller Moviemaker räcker långt enligt oss, Camtasia rekomenderas av bl.a Andy Crestodina nedan.
- Aktiva följare på de sociala medierna (LinkedIn, Facebook eller Twitter)
Sen är det bara att börja filma. Eller? Vi hänvisar dig denna vecka till att läsa Andy Crestodinas (Orbit Media Sudios) blogginlägg där han på ett bra sätt guidar dig vidare i hur du skapar videos för de sociala medierna.
Vi rekommenderar även:
Videotips för din marknadskommunikationFölj gärna BB4´s Digital Marknadskommunikations blog: